De STAR-methode

De STAR-methode

Selecteren, beoordelen en ontwikkelen van talent

Uitvoering
Boek, 150 pagina's
ISBN
9789089650160
Gepubliceerd
2008
€ 22,95
niet meer leverbaar

Medewerkers onthullen met hun gedrag veel van wie ze zijn, wat ze kunnen en hoe ze werken. Gedrag is naast resultaten dan ook een belangrijke factor in hun functioneren. Maar resultaat is meetbaar en daarom vaak helder, iets wat voor gedrag veel minder vanzelfsprekend geldt. In de praktijk kost het doorgaans de grootste moeite om gedrag inzichtelijk te krijgen, bespreekbaar te maken, daarover feedback te geven en medewerkers op basis daarvan te ondersteunen bij hun ontwikkeling.

Situatie, Taak, Actie en Resultaat – STAR – maken duidelijk wat in een praktijksituatie de opdracht of het doel was, wat iemand toen heeft gedaan en wat het effect daarvan was. De STAR-methode helpt je om gedrag en competenties te herkennen en te gebruiken:

  • in het selectiegesprek om een inschatting te maken van een kandidaat;
  • bij beoordelingen om inzicht te krijgen in functioneren;
  • bij coaching om medewerkers te helpen bij hun ontwikkeling.

De STAR-methode is geschreven voor managers, leidinggevenden, P&O’ers en hr-adviseurs die zich in hun organisatie niet alleen richten op resultaten, maar ook op gedrag en competenties van mensen. En die talenten in (toekomstige) medewerkers willen herkennen en ontwikkelen.

  • Er is geen aanvullende informatie beschikbaar
Wis filter
  • Wanda Kraal

    Wanda Kraal

    Wanda Kraal is trainer en adviseur bij GITP waar ze ook leidinggeeft aan het kennisteam Communicatie en Samenwerking . In managementdevelopmenttrajecten en traineeships werkt zij met zowel ervaren leidinggevenden als aanstormend talent. Ze is coauteur...
    Kraal K
  • Saartje van den Heuvel

    Saartje van den Heuvel (1976) heeft acht jaar als trainer/adviseur voor GITP Development & Training gewerkt. Met haar studie Bedrijfskunde als basis en een bijzondere interesse in de ontwikkeling van mensen geeft zij trainingen in alle gesprekken van...
    Heuvel H

De STAR-methode

Functioneren bespreekbaar maken
1
Competenties en resultaten: ik zie sterretjes!
Succesvolle medewerkers, succesvolle organisaties
Wat is goed functioneren?
Het wat en het hoe
Competenties: woorden voor het 'hoe'
Grip op competenties
STAR werpt licht op competenties
Het vooroordeel voorbij
2
Voordat je STARt
Krijg S, T, A en R scherp
Richt je op het kritieke moment
Stel je oordeel uit
Stel goede vragen
Gebruik STAR flexibel
Acht STARt-tips
Niet elk selectiegesprek levert wat op
3
Selecteren met STAR
Goede selectie-instrumenten combineren
Gestructureerd interviewen
Het selectie-interview in één uur
Voor en na het gesprek
Gedrag in het hier en nu
Sollicitanten in soorten en maten
Drie STAR-interviewtips
In gesprek met je medewerkers
4
Beoordelen met STAR
Een continu proces
Het planningsgesprek
Het voortgangsgesprek
Het beoordelingsgesprek
Spreek je uit: feedback
Zes STAR-conclusies in de jaarlijkse gesprekscyclus
Je hebt een beeld ... en dan?
5
Ontwikkelen met STAR
Vooruit met STAR
Onbeperkt ontwikkelbaar?
Coachen op overtuigingen
Ontwikkeling borgen met POP
Acht aandachtspunten voor ontwikkelen met STAR
Een profiel geeft richting
Wat staat er in een competentieprofiel?
6
Competentieprofielen en STAR
Resultaatgebieden: wat is de opbrengst van de functie?
Prestatie-indicatoren: hoe hoog ligt de lat?
Kritieke situaties: wat is lastig?
Competenties: wat moet iemand kunnen?
Checklist voor een competentieprofiel
B1
Competentieset van GITP
B2
Voorbeeld van een uitgewerkte competentie
Gebruikte literatuur
Over de auteurs
Index