Van Duuren Media bundelt e-uitgave met p-boek via Yindo

In de week dat het CvdM zijn jaarverslag over 2010 presenteert, begint uitgeverij Van Duuren Media met de ‘bundeling’ van e- en p-uitgaven via e-reading platform Yindo. Via de actie Registreer uw boek van Van Duuren Media kunnen lezers van verschillende gedrukte uitgaven vrijblijvend hun titel registreren, waarop ze – tijdelijk – toegang krijgen tot de elektronische versie van diezelfde uitgave op Yindo (www.yindo.nl). Doel van de actie is om lezers vertrouwd te maken met elektronisch lezen, en om de discussie rond het bundelen van p- en e-boeken open te breken. “De huidige Wet op de vaste boekenprijs (Wvbp) staat bundeling van traditionele e-boeken en fysieke uitgaven niet toe, zonder dat daar een combinatieprijs voor is aangevraagd”, zegt Bob van Duuren, directeur van uitgeverij Van Duuren Media en een van de initiatiefnemers achter Yindo. “Desalniettemin willen wij lezers van onze boeken graag toegang geven tot een elektronische versie, die niet alleen overal beschikbaar is, maar ook nog eens aanvullende functionaliteit zoals een volledig doorzoekbare tekst biedt. Het is aan lezers van m.n. onze ICT-gerelateerde uitgaven niet uit te leggen dat heden ten dage voor een elektronische versie van een boek apart moet worden betaald.” Iedereen die het boek registreert (en dus niet alleen de koper van het boek) ontvangt een maand lang gratis inzage van dezelfde titel via Yindo. Hiermee wordt dus geen indirecte korting op de aanschaf van een boek gegeven en staat de Wvbp de actie niet in de weg. Van Duuren: “Op dit moment zullen wij de meeste ICT-titels die vanaf nu bij ons verschijnen van deze mogelijkheid voorzien. Het is ons doel om op termijn ook onze andere uitgaven met Yindo-uitgaven te bundelen.” Over Van Duuren Media Van Duuren Media is uitgever van ICT-, management-, studie- en lifestyleboeken. Gestart in 2002 door de oprichters Bob van Duuren en Wouter Vermeulen, telt het bedrijf nu tien medewerkers en worden er circa 60-80 titels per jaar gepubliceerd. Over Yindo Yindo is een digitaal leesplatform waar boeken online gelezen kunnen worden, hetzij tijdelijk, hetzij onbeperkt. Yindo biedt uitgevers gratis de mogelijkheid om boeken via een cloud-based systeem elektronisch te distribueren.